Francuski koncern został wybrany przez holenderski resort obrony jako dostawca okrętów podwodnych dla marynarki wojennej (Koninklijke Marine). Wybór oferenta budzi wiele emocji, tym bardziej że przetarg w Holandii odbył się w momencie, gdy wciąż trwają wstępne konsultacje rynkowe i analizy w związku z analogicznym programem "Orka", którego celem jest dostarczenie okrętów tej klasy dla polskiej Marynarki Wojennej. W sprawie obu przedsięwzięć poprosiliśmy koncern o komentarz.
Szwedzki i holenderski koncern zawarły umowę o współpracy w zakresie eksportu planowanych, zaawansowanych okrętów podwodnych, określanych jako C-718. To efekt współpracy w ramach powstającej oferty dla Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii (Koninklijke Marine) w zakresie modernizacji jej sił podwodnych. Umowa ma podwoić perspektywy zatrudnienia i dochody dla branży okrętowej i zbrojeniowej w ramach łańcucha dostaw.
Ogłoszone w ubiegłym roku prace w związku z pozyskaniem okrętu podwodnego w ramach programu „Orka” wywołują zarówno kontrowersje, jak i obawy. Aktualnie trwają wstępne konsultacje rynkowe, a są też nadzieje, że jeszcze w tym roku zostanie otwarty przetarg. W związku z potrzebą utrzymania zdolności podwodnych w prasie i mediach społecznościowych pojawiły się pomysły, by Polska otrzymała okręty w ramach... zadośćuczynienia za II wojnę światową od Niemiec.
Po utworzeniu nowego rządu przed władzami jak i poszczególnymi ministerstwami stanie szereg wyzwań w związku z kontynuacją rozpoczętych wcześniej przedsięwzięć oraz zainicjowanie kolejnych. Wśród nich nie brakuje programów i inicjatyw budzących szczególne emocje, jak dostarczenie polskiej Marynarce Wojennej okrętów podwodnych. Pada tu pytanie o dalszy sens tej inwestycji.
Południowokoreańska Administracja Przejęć Obronnych (Defense Acquisition Program Administration, DAPA) wybrała Hanwa Ocean jako głównego wykonawcę do budowy i dostarczenia kluczowych dla sił morskich państwa okrętów podwodnych z serii KSS-III Batch-II. Takie same są oferowane Polsce w ramach programu "Orka".
Rosyjskie siły zbrojne przeprowadziły ataki z użyciem donów w obwodach odeskim, mikołajowskim i chersońskim. Celem była infrastruktura logistyczna zlokalizowana w portach morskich. Istnieje obawa, że może dojść do ataków rakietowych od strony morza.
Rusza kolejna faza programu wzmocnienia zdolności morskich Royal Australian Navy. W związku z tym międzynarodowym przedsięwzięciem Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii przyznało firmie BAE Systems finansowanie w wysokości 3,95 miliarda funtów.
Hiszpański koncern jest kolejnym, który prezentuje temu wyspiarskiemu krajowi swoją ofertę, w ramach realizowanego przez ten kraj programu modernizacji RAFPMP. Ma to wzmocnić tamtejszą marynarkę wojenną (Hukbong Dagat ng Pilipinas) i zapewnić większą ochronę państwa w obliczu współczesnych zagrożeń, przede wszystkim ekspansji Chin.
Koncern złożył dziś propozycję zastąpienia obecnie służących w Królewskiej Marynarce Wojennej Holandii (Koninklijke Marine) okrętów podwodnych jednostkami produkcji szwedzkiej. Oferta obejmuje cztery zaawansowane, ekspedycyjne okręty podwodne z najnowszymi innowacjami i technologiami, a także bierze pod uwagę współpracę z holenderską stocznią Damen Shipyards Group. Saab jest potencjalnym oferentem do przetargu w ramach programu "Orka".
Akcesja Szwecji do NATO nie tylko wypełnia geograficzną szczelinę w NATO, ale też wnosi największą flotę na Bałtyku - mówi PAP Elisabeth Braw, szwedzka ekspertka think tanku American Enterprise Institute. Jak zaznaczyła, za przełomem w sprawie stały intensywne zakulisowe zabiegi USA.
Ruszyły zapisy do VIII Żeglarskiej Parady Świętojańskiej
MAN Cryo zapewni dostawy wodoru dla norweskich promów bezemisyjnych
Nowe inwestycje w Pomorskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej
RWE zbuduje morskie farmy wiatrowe o mocy 1,6 GW na niemieckich wodach Morza Północnego
Dekarbonizacja żeglugi na pełnym baku. Pierwsze tankowanie metanolem w Singapurze
Rosyjski statek uderzył w Most Krymski